آشنایی با پرده هوا – نکات مهم و ویژگی‌های آن

عملکرد پرده هوا

مسلما شما دوست ندارید در یک روز سرد زمستانی هوای بیرون به محیط کار یا زندگی شما نفوذ کند. همینطور زمانیکه در یک روز گرم تابستانی تلاش زیادی کرده‌اید تا محیط را خنک کنید، دوست ندارید این هوای مطبوع از محیط شما خارج شود. پرده هوا دقیقا همان دستگاهی است که در این کار به شما کمک می‌کند. در این مقاله میخواهیم شما را با دستگاه پرده هوا آشنا کنیم.

پرده هوا ( Air Curtain یا Air door) وسیله‌ای است که آقای تئوفیلوس وان کانل، مخترع درب‌های گردان، برای جلوگیری از اتلاف انرژی و حفظ هوای داخل و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها آن را اختراع کرد. این دستگاه با ایجاد یک جریان هوایی، دو فضا را از یکدیگر تفکیک می‌کند. این وسیله کاربردهای زیادی دارد و همین باعث محبوبیت ویژه این دستگاه، در بسیاری از کشورهای پیشرفته شده است.

با عملکرد پرده هوا بیشتر آشنا شوید:

پرده هوا دستگاهی است که شباهت زیادی به یک کولرگازی اسپلیت دارد. این وسیله معمولا به دو صورت افقی(بالا و پایین درب) و عمودی(سمت چپ و راست) نصب می‌شود و می‌تواند به صورت اتوماتیک با باز شدن درب فعال یا غیرفعال شود. زمانیکه قسمت دمنده پرده هوا، فعال می‌شود، با هدایت جریان هوا به سمت پایین، یک لایه جریان هوا ایجاد می‌کند که باعث تفکیک هوای فضای داخلی و خارجی محیط می‌شود. درست مانند یک سد که از ورود و خروج ناخواسته جلوگیری می‌کند؛ آن هم بدون ایجاد کمترین مشکلی برای افراد.

در برخی از موارد، جزء مکنده وجود ندارد اما در مکان‌هایی که جداسازی فضای داخلی و خارجی اهمیت بیشتری دارد از بخش مکنده هم استفاده می‌شود. بخش مکنده با هدایت جریان هوا به سمت خود، باعث بهبود سرعت و کیفیت این اتفاق می‌شود. البته همیشه نیازی به آن نیست و گاهی طراحی پرده هوا، تنها با یک جزء دمنده انجام می‌شود.

چرا پرده هوا بخریم؟

استفاده-از-پرده-هوا
درب تراس باغ ویلایی مجهز به پرده هوا

این وسیله مزیت‌های زیادی دارد که افراد و کسب و کارهای گوناگون را تشویق به تهیه آن می‌کند:

  • مانع نفوذ آلودگی‌ هوا به داخل محیط می‌شود.
  • از ورود گرد و خاک به محیط جلوگیری می‌کند.
  • تا 80٪ هزینه‌های گرمایش و سرمایش را کاهش می‌دهد.
  • تبادل هوای گرم و سرد میان داخل و خارج اتفاق نمی‌افتد.
  • از ورود حشرات به فضای کار یا زندگی شما جلوگیری می‌کند.
  • با استفاده از آن، می‌توانید توجه مشتریان و مهمانان را از بدو ورود به خود جلب کنید.

در چه مکان‌هایی میتوانیم استفاده کنیم؟

معمولا پرده هوا در مکان‌هایی استفاده می‌شود که درها به صورت دائمی باز هستند یا مرتبا باز و بسته می‌شوند؛ مانند فروشگاه‌های بزرگ، مجتمع‌های تجاری و مسکونی، رستوران‌ها، مرغداری‌ها، مؤسسات، سالن‌های برگزاری مراسم، کارخانه‌ها، انبارها و …
 همچنین این دستگاه در محیط‌هایی که اختلاف دمای زیادی با محیط خود دارند مانند سردخانه‌ها و یخچال‌ها نیز استفاده می‌شود. در این موارد به علت اختلاف بالای دما، میزان هدر رفت انرژی و اتلاف سرمای دستگاه بسیار زیاد است و استفاده از وسیله‌ای مانند پرده هوا که مانند یک دیوار نامرئی عمل می‌کند، بسیار اهمیت دارد.

انواع پرده هوا:

پرده هوا به طور کلی به دو دسته صنعتی و اداری-تجاری تقسیم می‌شود.

نوع صنعتی آن، باتوجه به فشار باد و مشخصات مدنظر برای هوای محیط، قابل تنظیم دقیق است و تنظیم ارتفاع و عرض درب آسانتر است. مدل اداری-تجاری آن، ظاهری زیباتر دارد و میزان برق مصرفی و صدای آن کمتر است. معمولا مدل‌های اداری-تجاری به نسبت مدل‌های صنعتی، ابعاد کوچکتری دارند.

نوع دیگر آن، پرده هوای گرم (کویل دار) است. این مدل مجهز به سیستم گرمایشی است که امکان گرم کردن محیط را نیز دارد.

نکات مهم در انتخاب پرده هوای مناسب:

استفاده-از-پرده-هوا
درب فروشگاهی بزرگ مجهز به پرده هوا
  • پیش از انتخاب، نیازها و نکات اصلی کار خود را برآورد کرده و آیتم‌های مورد نظرتان را مشخص کنید.
  • با توجه به فضای خود تصمیم بگیرید و در این فرآیند حتما از نظر یک کارشناس و متخصص این زمینه استفاده کنید. به قدرت و زاویه وزش مناسب هم توجه کنید.
  • دقت داشته باشید که قسمت اصلی این دستگاه فن آن است؛ بنابراین اگر دستگاهی انتخاب کنید که فن ضعیفی دارد چندان به هدف خود نمی‌رسید. مدلی را تهیه کنید که فن قوی و قدرتمندی داشته باشد.
  • پیش از نصب وسیله، محل نصب را چک کنید و مطئن شوید پس از نصب دستگاه چیزی به داخل آن نفوذ نخواهد کرد.
  • در هنگام نصب دقت کنید مانعی بالای در یا اطراف آن نباشد و محل نصب دستگاه بدون لرزش و بااستحکام باشد.

در این مقاله سعی کردیم تا به طور مختصر پرده هوا و شیوه عملکرد و نکات مربوط به آن را توضیح دهیم تا با این وسیله کاربردی آشنا شوید. اگر دوست دارید اطلاعات کامل‌تری در این مورد داشته باشید، حتما مطلب این صفحه را نیز مطالعه کنید.

اگر قصد تهیه پرده هوا در مشهد را دارید، کریت با ارائه محصولاتی با کیفیتی بالا و مناسب ترین هزینه، با بیش از 15 سال تجربه در این زمینه در کنار شماست.

مشاوران‌ کریت همواره کنار شما خواهند بود تا شما را در انتخابتان یاری کنند. کافی است با ما تماس بگیرید.

دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه